PCLinuxOS Nederland PCLinuxOS Nederland
Nieuws: De 2010 Releases zijn uitgebracht.
Klik hier en download je favoriete versie rechtstreeks, of klik hier voor Torrent links

*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. 30 juli 2010, 06:42:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1]   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Kde 4.2 previews  (gelezen 609 keer)
smurfslover
Algemeen Moderator
Lid
*

« Gepost op: 20 november 2008, 09:56:30 »

Aangezien ik de blogs volg van het kde development team zal ik hier af en toe wat scoops geven van de knapste functies en veranderingen die in kde4.2 zullen komen. (binnenkort beschikbaar Lachebek )
Voor wie meer wil weten kan ik verwijzen naar de Planet KDE feed die standaard en akregator zit.

Diegenen die kde4.1 al via een of andere distributie uitgeprobeerd hebben zullen gemerkt hebben dat het systeemvak nogal te wensen overlaat. In kde 4.2 zou hij eigenlijk nagenoeg perfect moeten werken, ook zijn er een pak functies toegevoegd, zo zullen bv alle systeemnotificaties en lopende opdrachten( zoals kopieren en verplaatsen) door een nieuw systeemvakicoontje bijeengebracht worden. Het mooie eraan is dat je lang lopende bewerking eenvoudig kunt verbergen en terughalen met  enkele klik op het icoontje.

Meer info: http://aseigo.blogspot.com/2008/11/plasma-systray-42.html (Engels)
Aaron Seigo is een van de drijvende krachten achter kde en hoofdontwikkelaar van het belangrijkste en meest complexe programma in kde4, namelijk plasma.

Als PCLinuxOS 2009 uitgebracht word (hopelijk in december) zullen ze misschien net op tijd zijn voor de 4.2 release van kde zodat we ook op pclinuxos deze prachtige en vooral eindeloos aanpasbare desktop ter installatie zullen aangeboden krijgen. Momenteel hebben ze echter door de gezondheidstoestand en het op punt stellen van de neiuwe pclinuxos geen tijd om zich op kde4 te richten. Er is ons echter wel beloofd dat ze er zo snel mogelijk gaan mee beginnen. Lachebek

Registered Linux User 440970

Every windows machine has an un-patchable critical vulnerability... Its called "Power ON" switch.
wamukota
Beheerder
Lid

« Antwoord #1 Gepost op: 20 november 2008, 13:33:59 »

Ik ben niet zo gezet op die desktop goodies. Maar wat is er nieuw in de programma's (op Dolphin na) in de 4.2.  Tot nu toe ben ik nog niet naar die KDE4 gaan kijken omdat ik enkel maar informatie lees over de desktop.

Wat is er nieuw in:

KDEPim?
Quanta?
Kopete?
KTorrrent?
Koffice?
Amarok?
Kaffeine?
enz..

Daar ben ik veel meer in ge-interesseerd.

A.

Alain

Linux Registered User : #391092
Email : wamukota_at_pclinuxos.nl
Mijn blog
smurfslover
Algemeen Moderator
Lid
*

« Antwoord #2 Gepost op: 20 november 2008, 15:15:54 »

Zal af en toe ook wat vernieuwing meegeven in de apps, te beginnen met amarok want daar heb ik ook een uitgebreide blog van gelezen vorige week.
Nu eerst naar 't park met Quinten (mijn zoontje!)
cu

Every windows machine has an un-patchable critical vulnerability... Its called "Power ON" switch.
smurfslover
Algemeen Moderator
Lid
*

« Antwoord #3 Gepost op: 22 november 2008, 08:38:15 »

Zoals beloofd een kleine preview van de amarok die nu stilletjesaan bugarm aan 't worden is.
Eerste grote vernieuwing is de GUI, nu vind je op de linkerkant van het venster nog steeds de bekende tabbladen maar in de vorige amarok werden op het laatst een aantal services toegevoegd, maar het probleem is dat deze niet uitgeschakeld kunnen worden, waardoor dus ook gebruikers die deze services niet nodig hebben verplicht zijn een veel grotere code in het geheugen te laden waardoor amarok bijna onbruikbaar werd op  oudere systemen.
In de nieuwe amarok vind je nu de tabbladen 'Collectie', 'Bestanden', 'Afspeellijsten' en 'Services' (Diensten in nl?).
De Collectie is ongeveer hetzelfde als vroeger met een strakkere en mooie layout, de afspeellijsten bevat nu een zoekfunctie om shoutcast streams (en andere) te doorzoeken, super makkelijk in vergelijking met amarok 1.4.
De grootste vernieuwing zit echter in de services, je kan nu namelijk kiezen welke services er wel en niet mogen geladen worden, als een soort plugins.
Als je er geen enkele mee laat laden start amarok inderdaad stukken sneller op, goed nieuws dus voor mensen met een PIII computer. De ontwikkelaars overtreffen hun eigen verwachting, daar ze gehoopt hadden 2 of 3 goede services te kunnen aanbieden in de stable release hebben ze er intussen al een pak meer. (zie blog)

Tweede grote verandering is het middendeel met plasmoids, deze maken gebruik van plasma en het zal vooral aan de gebruikers zijn om plasmoids te maken die de functionaliteit en het uitzicht van amarok gaan veranderen en beter maken.

De playlist is ook een beetje veranderd, nu krijgen de albums in de afspeellijst een thumbnail van de cover mee en daaronder dan de verschillende nummers, mooi maar momenteel nog wat arm aan mogelijkheden om de afspeellijst te veranderen.

En de knoppen voor stop/play/previous/next krijgen nu een veel prominentere plaats en een glasachtig uiterlijk. Mooi en veel beter zichtbaar als in de vorige versies.

Voor screenshots en meer info over de gui en services: amaroK website

wamukota
Beheerder
Lid

« Antwoord #4 Gepost op: 22 november 2008, 10:43:17 »

Ik hoop dat op een 1024x768 resolutie alle features nog zichtbaar zullen zijn, want de layout is duidelijk op wide screens gericht (wat ook logisch is). Maar wellicht kun je die middelste pane verwijderen zodat je terug de 2 kolom versie als in de 1.4.x versie zult hebben.

Alain

Mijn blog
smurfslover
Algemeen Moderator
Lid
*

« Antwoord #5 Gepost op: 22 november 2008, 11:13:34 »

Middenste pane kan niet weg, de linkerpane met de tabs kan wel ingeklapt worden door op de actieve tab te klikken. Wel jammer dat de panes niet detachable zijn wat bij de meeste qt4 progs wel het geval is. (dolphin, quassel irc, ...)

wamukota
Beheerder
Lid

« Antwoord #6 Gepost op: 22 november 2008, 11:41:52 »

Ik heb effe Amaroks forum er op nagelezen en zo te zien zijn er nog wat - zoals ik - die ook graag de 'purist' look (zoals ik de 1.4 series) geïmplementeerd zouden zien in plaats van een zwaer GUI approach zoals die er nu uitziet.

Zelf heb ik natuurlijk nog niet met de Amarok of KDE4 gewerkt en dus is het maar speculatie, maar ik vrees dat als alle KDE4 applicaties meer de GUI toer opgaan (ik vind de KDE4 look ook al veel te veel op look gericht) dan de inhoudelijke toer, mijn enthousiasme voor KDE4 met de dag kleiner zal worden.

@Smurflover:
Welke distro geeft nu de beste en meest volledige KDE4 implementatie zodat ik die eens zou kunnen draaien om zelf te ervaren hoe en wat KDE4 nu feitelijk is.

Alain

Mijn blog
smurfslover
Algemeen Moderator
Lid
*

« Antwoord #7 Gepost op: 22 november 2008, 13:17:33 »

Opensuse en fedora zijn de beste, mandriva is ook wel redelijk en snel maar mist nog wat fine-tuning, gebruik deze wel in dagelijks gebruik en nog niet echt problemen gehad.

smurfslover
Algemeen Moderator
Lid
*

« Antwoord #8 Gepost op: 05 december 2008, 09:26:28 »

Voor diegenen die al op een of andere distro kde4 hebben draaien maar er niet goed overweg mee kunnen biedt Fedora een cursus 'kde4 voor kde3 gebruikers aan.

Deze cursus kan je volgen via een irc chatkanaaln namelijk #fedora-classroom in irc.freenode.net. Ik raad kvirc of xchat aan als irc-client, of kopete als je niet vaak op irc komt.

Meer info: klik

rijnsma
Lid
*

« Antwoord #9 Gepost op: 05 december 2008, 13:12:58 »

Het enige waar ik in Kubuntu veel plezier mee heb gehad met KDE 4 was Plasma.
Een soort twee of meer desktops, die een soort grafisch over elkaar liggen.
Verder het overzicht over programma's die (evt. ook op andere desktops in een pager) op de voor- en achtergrond
draaien, als je met je muis naar de linkerbovenhoek gaat. Dan krijg je een keurig overzicht.
En daar kun je weer op klikken als je naar een programme toe wilt.
Het kan volledig vervangend zijn als je dat wilt voor de pager.
Het panel is nog buggy.
Het KDE 4 menu vond ik niet plezierig, behoudens de 'search'.
Maar in Kubuntu kon je ook een normaal menu doen.

De 'Kontakt'-vorm zoals de KDEPim, dus zo'n verzamelding en zo vindt ik niet plezierig zolang het toch nog een
beetje losse programma's zijn. Ik vind de hybridevorm dus niet goed. Het is voor mij in deze het één of het ander.
Verder zaten er bugs in. Ik kreeg Korganiser nauwelijks goed aan de gang.
KMail bleef maar teveel vragen om wachtwoorden.

Verder heb ik weinig lol gehad aan KDE 4. Ik vond het hier en daar een enigszins uitgeklede versie van de oude KDE.
Misschien dat ze nog hard moeten programmeren en dat het heel leuk wordt.

Uiteindelijk heb ik het goed werkend gekregen, maar het ging niet helemaal vanzelf (op een nieuwe machine).

Gerard.
« Laatste verandering: 05 december 2008, 13:15:19 door rijnsma » Gelogd
wamukota
Beheerder
Lid

« Antwoord #10 Gepost op: 05 december 2008, 15:33:33 »

Ik wacht nog om met KDE4 aan de rit te gaan.  KDE 3.5.x bevalt me meer dan goed genoeg, en er is tot nu toe niks in KDE 4 waarvan ik zeg dat het 'voor mij' de moeite is om over te schakelen.

Temeer dat al die grafische goodies niet aan mij besteed zijn. Geef mij maar een XFCE of andere 'kale' desktop. Het is de programma's waar het hem om gaat en niet de look van een desktop die toch grotendeels bedekt ligt.

Ik vrees alleen dat, eens KDE 4 de norm zal worden, ik naar Gnome of XFCE zal overschakelen.

Alain

Mijn blog
rijnsma
Lid
*

« Antwoord #11 Gepost op: 05 december 2008, 16:05:29 »

KDE 4 is best aardig om mee te werken, maar het behoeft moderne hardware en aardig wat
geheugen.
Een kleine oude machine voldoet niet meer. En of dat nou de bedoeling is... Aan de andere
kant: die nieuwe PC's en verdere hardware zijn niet duur meer.
Zoals eerder gemeld: Plasma zie ik als een aanwinst. Maar het is ook een beetje hoe je er
naar kijkt. Een andere (aqua-)weergave van een map bijvoorbeeld is aardig, iconen elk hun
eigen maat kunnen geven ook leuk, maar toch wel een beetje candy of 'spielerei' en of het
iets toedoet aan functionaliteit? Het is maar de vraag. De nieuwe pager is prachtig.
Er wordt bij sommige prog's ook veel gedaan aan 3D.
Maar ik moet zeggen, dat ik dan het voordeel van KDE 4 wel heb gehad. Ik denk dat het
meer een stokpaardje van de makers is, dan dat het iets extra waardevols aanbrengt.

Dan Xubuntu en Mint gebruiken ook Xfce, dus dat kon ik naar aanleiding van de perikelen met
die nieuwe computer van mij eens nauwkeurig bestuderen.
Xfce is heel werkbaar, maar ik vind de icoonset ronduit saai. Ik heb niet de tijd gehad bij
experimenten om te kijken naar of daar nog iets aan te doen is. Wél herinner ik me,
dat er nogal wat stijlen zijn voor de windows.
Het vrije gebruik van nieuwe panels is wel fijn. Die kun je overal neerzetten.
De shell vergt niet veel hardware. Configuratie-mogelijkheden binnen de applicaties is vaak
wat summier. Wel weer zat applicaties.
Maar ik denk, dat er heel veel te zeggen is voor Xfce, als je het eenvoudig wilt houden op
je desktop.

Gnome past niet helemaal op mij. Het doet me te 'hobby-achtig' aan, hoewel bijvoorbeeld
in (XK)Ubuntu het meest bugvrije systeem is. In tegenstelling tot KDE is het nogal
uitontwikkeld.
Overigens ook hier net als bij Xfce meestal minder configuratie-opties dan in KDE 3.
Het is gewoon niet mijn smaak. Maar verder kun je er een prima systeem mee bouwen, denk ik.

Een beetje in vogelvlucht. Ik heb niet alle tijd gehad om intensief met de smaken dagelijks
te gaan werken, want ik wilde snel deze machine aan de gang hebben.  Lachen

Gerard.
« Laatste verandering: 05 december 2008, 16:48:59 door rijnsma » Gelogd
smurfslover
Algemeen Moderator
Lid
*

« Antwoord #12 Gepost op: 05 december 2008, 19:32:37 »

Kde4 vereist helemaal niet veel geheugen, maar ik betwijfel of videokaartjes van 128mb wel nog voldoende zullen zijn, merk hier toch serieus verschil wanneer ik de 3d effecten van kwin inschakel op mijn geforce fx5200. Komt door een deel ook door gebrekkige drivers van nvidia want zelfs kaarten van 512mb hebben problemen met die opengl effecten.

Verder zijn er inderdaad een aantal applicaties die teveel geheugen vreten zoals konqueror, kontact en onderdelen en voornamelijk kwin. Plasma verbruikt relatief weinig zelfs met veel verschillende widgets blijft hij vlot draaien.

Meeste van deze memory hogs zouden in 4.2 grotendeels weggewerkt zijn.

rijnsma
Lid
*

« Antwoord #13 Gepost op: 05 december 2008, 19:46:32 »

Ach het is niet zo van belang tenzij je met een oude computer zit. En geheugen kost ook niets meer.
Maar er ís verschil tussen KDE4 en Xfce.
Ik meen ergens gelezen te hebben, dat voor KDE4 minimaal een half Gig wordt aanbevolen.
Verder moet de processor wel wat kunnen, want anders wordt KDE4 toch wat traag.
Met name bovenop Ubuntu, dat toch al langzaam is.

G.
smurfslover
Algemeen Moderator
Lid
*

« Antwoord #14 Gepost op: 28 januari 2009, 08:08:24 »

Ik hoop dat op een 1024x768 resolutie alle features nog zichtbaar zullen zijn, want de layout is duidelijk op wide screens gericht (wat ook logisch is). Maar wellicht kun je die middelste pane verwijderen zodat je terug de 2 kolom versie als in de 1.4.x versie zult hebben.

Alain

Intussen kan de middenpane op vraag van de gebruikers wel met 1 enkele muisklik verborgen of teruggehaald worden. Lachebek

Pagina's: [1]   Omhoog
  Print  

Ga naar: