KDE 4 is best aardig om mee te werken, maar het behoeft moderne hardware en aardig wat
geheugen.
Een kleine oude machine voldoet niet meer. En of dat nou de bedoeling is... Aan de andere
kant: die nieuwe PC's en verdere hardware zijn niet duur meer.
Zoals eerder gemeld: Plasma zie ik als een aanwinst. Maar het is ook een beetje hoe je er
naar kijkt. Een andere (aqua-)weergave van een map bijvoorbeeld is aardig, iconen elk hun
eigen maat kunnen geven ook leuk, maar toch wel een beetje candy of 'spielerei' en of het
iets toedoet aan functionaliteit? Het is maar de vraag. De nieuwe pager is prachtig.
Er wordt bij sommige prog's ook veel gedaan aan 3D.
Maar ik moet zeggen, dat ik dan het voordeel van KDE 4 wel heb gehad. Ik denk dat het
meer een stokpaardje van de makers is, dan dat het iets extra waardevols aanbrengt.
Dan Xubuntu en Mint gebruiken ook Xfce, dus dat kon ik naar aanleiding van de perikelen met
die nieuwe computer van mij eens nauwkeurig bestuderen.
Xfce is heel werkbaar, maar ik vind de icoonset ronduit saai. Ik heb niet de tijd gehad bij
experimenten om te kijken naar of daar nog iets aan te doen is. Wél herinner ik me,
dat er nogal wat stijlen zijn voor de windows.
Het vrije gebruik van nieuwe panels is wel fijn. Die kun je overal neerzetten.
De shell vergt niet veel hardware. Configuratie-mogelijkheden binnen de applicaties is vaak
wat summier. Wel weer zat applicaties.
Maar ik denk, dat er heel veel te zeggen is voor Xfce, als je het eenvoudig wilt houden op
je desktop.
Gnome past niet helemaal op mij. Het doet me te 'hobby-achtig' aan, hoewel bijvoorbeeld
in (XK)Ubuntu het meest bugvrije systeem is. In tegenstelling tot KDE is het nogal
uitontwikkeld.
Overigens ook hier net als bij Xfce meestal minder configuratie-opties dan in KDE 3.
Het is gewoon niet mijn smaak. Maar verder kun je er een prima systeem mee bouwen, denk ik.
Een beetje in vogelvlucht. Ik heb niet alle tijd gehad om intensief met de smaken dagelijks
te gaan
werken, want ik wilde snel deze machine aan de gang hebben.

Gerard.